Międzynarodowe bilety kolejowe
Bilety Inter Rail-26 Przeznaczone są dla młodzieży w wieku do 26 lat i pozwalają one na odbycie – w ramach okresu ważności – dowolnej liczby przejazdów w wagonach 2. klasy po terytorium wybranych stref. Dopłaty do pociągów kwalifikowanych oraz opłaty za miejsca do leżenia pobierane są w pełnej wysokości. Na przejazd po terytorium państwa, którego przedsiębiorstwo kolejowe wydało bilet, i przy przejazdach tranzytowych między nie graniczącymi ze sobą strefami posiadaczowi biletu IR-26 przysługuje ulga 50% od taryfy międzynarodowej. Jeżeli ktoś ma bilet IR-26 na strefę D (kraje Europy Środkowej i Wschodniej, w tym Rumunia), podróż od miejsca zamieszkania do granicy Polski odbywa za darmo.
Kraje europejskie dzielą się na 7 stref:
Strefa A – Wielka Brytania, Irlandia Pn., Republika Irlandii;
Strefa B – Finlandia, Norwegia, Szwecja;
Strefa C – Austria, Dania, Niemcy, Szwajcaria;
Strefa D – Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Polska, Rumunia, Słowacja, Węgry;
Strefa E – Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg;
Strefa F – Hiszpania, Portugalia, Maroko; Strefa G – Grecja, Słowenia, Turcja, Włochy oraz połączenie promowe Brindisi-Patras.
Bilet na 1 strefę (obejmuje od 3 do 7 krajów), ważny 15 dni, kosztuje 160 ECU (tylko bilet na strefę D obejmujący Europę Środkową i Wschodnią kosztuje 126 ECU); bilet na dwie dowolnie wybrane strefy, ważny 1 miesiąc -195 ECU; bilet na 3 dowolnie wybrane strefy, ważny 1 miesiąc – 224 ECU; bilet global na wszystkie 7 stref, ważny 1 miesiąc – 252 ECU. Kurs ECU wynosi: 1 ECU = 3,80 zł (1 ’98)
Pozostałe bilety zniżkowe Osoby, które nie ukończyły 26. roku życia, mogą korzystać z młodzieżowych biletów BIJ (Billetes International de Jeunesse), w Polsce znanych jako bilety Wasteels, a w innych krajach Eurotrain lub Route 26. Bilet Wasteels jest ważny dwa miesiące, umożliwia ulgowe przejazdy na dowolnej trasie na terenie Europy i Maroka oraz podróżowanie niemal wszystkimi promami. Liczba i czas trwania postojów są dowolne (ale tylko na stacjach pomiędzy zaznaczonymi na bilecie dwoma miastami w dwóch różnych państwach). Zniżka waha się w granicach 20-50% (centralne biuro Wasteels w Polsce: 02-021 Warszawa, ul. Grójecka 17, tel.8223492).
Bilety BIGT przeznaczone są dla osób pracujących za granicą, mających za granicą najbliższą rodzinę lub posiadających podwójne obywatelstwo. Zniżki są podobne jak w przypadku InterRail 26.
Bilety Raił Europę Senior (RES) uprawniają osoby, które ukończyły 60 lat, do 30% ulgi przy zakupie biletów międzynarodowych. Legitymacja kosztuje 15 ECU i ważna jest przez rok na większości kolei europejskich. Ulg w wysokości od 30 do 50% udzielają także niektóre koleje prywatne i towarzystwa żeglugowe. Posiadacze tych legitymacji muszą jednak uiszczać wszelkie opłaty dodatkowe (opłaty za miejscówkę, miejsce do leżenia) w normalnej wysokości.
Niemal dla każdego, bez limitu wieku, dostępny jest bilet Euro Domino. Można go kupić w kasach międzynarodowych PKP, kasach Wasteels i Polresu. Bilety Euro Domino ważne są miesiąc, ale podróż można odbyć w ciągu 3, 5 lub 10 wybranych dni danego miesiąca. Cena zależy od czasu podróży i od ilości wykupionych kuponów na poszczególne kraje. Bilet obowiązuje na terytorium wybranych krajów (na które wykupione są kupony), natomiast na liniach kolei w kraju zamieszkania podróżnego, na trasach dojazdu do stacji granicznej oraz na trasach kolei tranzytowych uprawnia do 25-procentowej zniżki od taryfy międzynarodowej TCV.
Bilety Euro Domino Junior dostępne są dla osób, które nie ukończyły 26. roku życia. Pozwalają na podróże tylko wagonami 2. klasy, dzięki czemu są nieco tańsze. Chociaż bilety Domino nie są ni każdą kieszeń, ich zaletą jest dowolność poruszania się po wybranym kraju, a także brak dopłat za miejsca w pociągach kwalifikowanych (np. EuroCity).
Bilet Zoom stanowi ofertę dla małych grup podróżnych, liczących od 2 do 5 osób, przy czym wiek jednej z osób nie może przekraczać 16 lat. Grupa musi odbywać wspólnie przejazd od stacji wyjazdu do stacji przeznaczenia i z powrotem, korzystając po drodze z tego samego pociągu i tej samej klasy. Uczestnikom przysługuje wtedy zniżka w wysokości 25% od taryfy normalnej dla dorosłych oraz 50% zniżki dla osoby, która nie ukończyła 16 lat.
Sprzedażą wymienionych powyżej biletów zajmują się wybrane kasy międzynarodowe PKP, kasy CBOP Polres, kasy BP Wasteels oraz częściowo oddziały Orbisu.
Prawie na wszystkich kolejach europejskich dzieci do lat 10 mają 50% zniżki.
SAMOCHÓD I MOTOCYKL
Najkrótsza trasa przejazdu wiedzie przez przejście graniczne w Łysej Polanie lub Muszynie, Koszycach w Słowacji, Miszkolcu i Debreczynie na Węgrzech do Oradei w Rumunii. Dojazd do północnej Rumunii przez Ukrainę raczej należy odradzić. Litr benzyny bezołowiowej na początku 1998 r. kosztował średnio: w Słowacji 2 zł, na Węgrzech 2,80 zł, a w Rumunii 1,30 zł.
Przybywając do Rumunii samochodem, trzeba się liczyć z długimi kolejkami przy punktach kontrolnych na granicy, zwłaszcza w weekendy. Niektórzy obcokrajowcy ze zmiennym szczęściem usiłują przedostać się na przód, przejeżdżając obok sznura rumuńskich pojazdów. Próby przekupienia funkcjonariuszy rumuńskich służb granicznych na ogół źle się kończą. Należy mieć się na baczności przed osobami samowolnie pobierającymi na granicy wątpliwe opłaty „ekologiczne”, „dezynfekcyjne”, „drogowe” i „mostowe” (aby sprawdzić ich wiarygodność, wystarczy poprosić o rachunek).
Przedostanie się z Rumunii do Bułgarii będzie wymagało wiele hartu ducha. Nieskończenie długa kolejka posuwa się na tyle wolno, że nikogo już nie dziwi ośmiogodzinne czekanie na kontrolę. Dobrze by więc było zaopatrzyć się w jakieś jedzenie i picie. Ta blokada ruchu jest skutkiem nie najlepszych stosunków między obydwoma krajami – celnicy nie śpieszą się z wykonywaniem swoich powinności.
Mając samochód, jugosłowiańską wizę i zamiłowanie do przygód, można „zmierzyć się” z serbską policją i próbować przejechać do Bułgarii przez Jugosławię. Poniżej wymieniono rumuńskie przejścia graniczne dla wszystkich narodowości na drogach szybkiego ruchu, podane zgodnie z kierunkiem przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Poza ukraińskim i mołdawskim, które są czynne od 8.00 do 20.00., wszystkie pozostałe pracują 24 godziny na dobę.
Węgry
Przejścia graniczne: Petei (11 km na północny zachód od Satu Mare), Borę (14 km na północny zachód od Oradei), Varsand (66 km na północ od Aradu), Nadlac (między Szegedem i Aradem).
Jugosławia
Przejścia graniczne: Jambolia (45 km na zachód od Timisoary), Moravita (pomiędzy Timisoarą i Belgradem), Naidas (120 km na wschód od Belgradu) i Żelazna Brama (Portile de Fier); 10 km na zachód od Drobeta-Turnu Severin).
Bułgaria
Przejścia graniczne: Calafat (po drugiej stronie Vidin w Bułgarii), Giurgu (po drugiej stronie Ruse), Calarasi (po drugiej stronie Silistry), Negru Voda (37 km na północny zachód od Tolbuhina) i Vama Veche (10 km na południe od Mangalii).
Mołdawia
Przejście graniczne: Albina (65 km na południowy wschód od Jassów).
Ukraina
Przejście graniczne: Siret (między Suczawą a Czerniowcami, po rum. Cernauti).
PIESZO
Poszukiwacze przygód, którzy nie mają ochoty czy pieniędzy na wojaże pociągami międzynarodowymi, mogą skorzystać z lokalnych środków transportu. Na Węgrzech dojeżdża się do Nagylak (codziennie dziewięć pociągów z Szegedu, 47 km). Sześciokilometrowy odcinek do granicy rumuńskiej można przejść albo przejechać taksówką. Granicę przekracza się piechotą i w Nadlać łapie się jeden z czterech pociągów do Aradu (52 km; 1,5 godz.).
Aby dostać się do Bułgarii, drogę należy rozpocząć 10 km na południe od Mangalii, skąd autobus #6 odjeżdża do Vama Veche, gdzie można pieszo przekroczyć granicę i próbować znaleźć połączenie do miejscowości Balchik, leżącej 62 km na południowy zachód. Piesi nie mogą korzystać z tak zwanego „Mostu Przyjaźni” po drodze do Ruse, pozostają im więc połączenia kolejowe z dworca Bukareszt-Progres do Giurgiu-Nord (9 dziennie,58 km; 1,5 godz.). Aby przedostać się na drugą stronę, trzeba przejść 3 km, do mostu, i próbować złapać stopa.
Prom morski
Z Rumunii można się wybrać w dalsze krainy. Ciekawym pomysłem jest rejs po Morzu Czarnym. Trzy razy w tygodniu, od połowy maja do września, kursuje prom pomiędzy Konstancą i Stambułem. Podróż trwa 6 godz., a bilet w jedną stronę kosztuje 55 $, w obie 90 $. To wyjątkowa okazja, ale omija się wtedy Bułgarię.
Prom rzeczny
Przez cały rok regularnie kursują promy przez Dunaj, łączące Calafat z Vidinem (co godzinę; 3,50 $ lub 6 DM, wyłącznie w twardej walucie; 30 min). Obydwa miasta mają dobre połączenia kolejowe z całym krajem.
Wyjazd z Rumunii
Nie pobiera się opłaty wyjazdowej. Należy się też upewnić, że wyjazd potwierdzono w paszporcie stemplem.